Home » Tochten 2018 » Wandeltochten TE GEK

 

TE GEKKE WANDELINGEN 2019

 Psychische kwetsbaarheid onder de aandacht brengen is de missie en visie die Te Gek!? , Psylos-Parantee en Wandelsport Vlaanderen vzw het komende wandeljaar willen aangaan. Hierbij roepen ze iedereen op om op zijn of haar niveau een stap te zetten naar een betere geestelijke gezondheid. Wandelen is hierbij de ideale drijfkracht. Hiertoe werd een criterium van Te Gekke Wandelingen opgezet.

Guy Swinnen (frontman van The Scabs ) & Eva Daeleman (gewezen presentatrice) zijn de boegbeelden van de campagne

 

Criterium Te Gekke Wandelingen

 Het criterium omvat volgende wandelingen

 

KALENDER 2019

13/01/2019 - St-Jozeftocht Eeklo

03/02/2019 - Bloemendaletocht Beernem

14/02/2019 - Psyloswandeling Zoerle-Parwijs

24/02/2019 - 36° Trappistentocht Zoersel

28/03/2019 - 4° Hovaardige Boer-wandeling Lede

19/04/2019 - Bloesemtocht Sint-Truiden

25/04/2019 - 17° Kiliaanwandeling Duffel

01/05/2019 - 32e Disteltochten Dendermonde

11/05/2019 – AG Belgian Coast Walk in De Panne

02/06/2019 - 37e Bezantentocht Koekelare

19/06/2019 - Sangria Midweekwandeltocht Zottegem

28/07/2019 - Zomertocht Mol

3-4/08/2019 - 2-daagse Heidetocht Niel-bij-As

15/10/2019 - Te Gekke Wandeling Zoersel

10/11/2019 - Lakebosschentocht Ruddervoorde

30/11/2019 - Het Swinnetou Spoor Diest

Op alle wandelingen wordt een Te Gekke Wandel- & Infostand opgezet. Clubs dienen hiertoe ruimte te voorzien in de startlocatie (nabij de inschrijvingstafel). De diverse partners bemannen de stand onderling en sensibiliseren de deelnemers rond het thema “psychische kwetsbaarheid”.

 Het criterium omvat vier speciale momenten met aanwezigheid van Guy Swinnen en Eva Daeleman

- Officïele lancering op 24 februari 2019 te Zoersel.

- AG Belgian Coast Walk op 11 mei 2019 te De Panne

- Het Swinnetou Spoor op 30 november 2019 te Diest

- De Warmste week van Studio Brussel (locatie nog te bepalen) - nationale oproep naar alle Wandelsport Vlaanderen vzw wandelclubs toe.

 

Input/communicatie vanuit de drie partners

ONLINE

- Lancering van de Te Gekke Wandelingen campagne via de website www.tegekkewandelingen.be ( periode begin december) .

o De website omvat informatie waarom wandelen/bewegen goed is voor de geestelijke gezondheid en quotes met getuigenissen , wist-je-datjes …

o Informatie rond de campagne : wat , waarom , …

 

 

o Deelnemende clubs kunnen er het campagnebeeld en logo’s afnemen

o De volledige agenda van de Te Gekke wandelingen

o Sfeerbeelden en selectie foto’s van op de Te Gekke wandelingen

 

Deelnemende clubs wordt gevraagd een link te plaatsen op hun eigen website.

De drie partners communiceren eveneens via hun eigen website.

- Via Youtube wordt een Te Gekke Wandelingen animatiefilmpje met getuigenis aangemaakt. Filmpje kan door iedereen gedeeld worden via sociale media en/of website.

- De Te Gekke Wandelingen campagne wordt via de nieuwsbrieven en sociale media van de drie partners gecommuniceerd. Voor iedere Te Gekke wandeling wordt een specifieke FB-eventpage aangemaakt

 

OFFLINE

- Lancering van de Te Gekke Wandelingen campagne via een speciale bijlage in De Standaard. (oplage 100.000 ) periode begin februari.

 

De speciale bijlage omvat alle informatie wandelen/bewegen met link naar geestelijke gezondheid. Getuigenissen van patiënten, wandelaars, organisatie. Verhaal van Guy Swinnen en Eva Daelman, de volledige kalender van de Te Gekke Wandelingen.

De volledige input van deze bijlage is onder de verantwoordelijkheid van Psylos-Parantee en Te Gek!?

Bijlage zal eveneens ter beschikking gesteld worden op de Te Gekke Wandelingen zelf.

- De Te Gekke Wandelingen campagne wordt telkens opgenomen in Walking Magazine met relevante inhoud zoals hierboven beschreven. Ook de komende Te Gekke Wandelingen worden per trimester opgenomen.

- Begin januari (net voor de eerste wandeling op 13 januari) wordt een nationaal persbericht uitgezonden ter lancering van de Te Gekke wandelingen campagne 2019.

 

PROMOMATERIAAL

- Medio februari wordt de campagne gelanceerd via een Te Gek Wandellied op Radio 1 en Radio 2. Tekst werd geschreven door song-writer Wouter Beirlaen. We zijn nog op zoek naar een bekende zanger om de tekst in te zingen.

- Campagnebeeld met Guy Swinnen en Eva Daelman wordt aangemaakt.

- Alle deelnemende clubs bekomen een algemene Te Gekke Wandelingen flyer met opname van de kalender en inhoudelijke input rond geestelijke kwetsbaarheid. Aan de clubs vragen we om deze flyers te verdelen op de tochten zelf.

- Voor de deelnemende clubs wordt een uniforme Te Gekke Wandelingen affiche met sjabloon van hun eigen tocht opgemaakt. Iedere club verkrijgt minimum één maand voor de organisatie 50 stuks. We vragen de deelnemende clubs om deze affiche zichtbaar op te gangen op cruciale locaties in hun eigen gemeente: sporthal, cultureel centrum, etc …

- Pakketten van 10 wist-je-datjes infoborden worden aangemaakt. Quotes , getuigenis , gedicht, aandachtspunten worden op deze borden voorzien. Aan de deelnemende clubs wordt gevraagd deze borden zichtbaar op te stellen langs de omloop. Het

 

 

betreft reizende pakketten die van de ene naar de andere tocht dienen getransporteerd te worden.

- Textielstickers met het campagnebeeld worden aangemaakt. Naar de wandelaars toe wordt gevraagd om deze campagnesticker tijdens het wandelen zichtbaar op te kleven. Aan de clubs wordt gevraagd twee medewerkers te voorzien, die bereid zijn de wandelaars te woord te staan en de sticker op te kleven.

- De Te Gekke wandelingen selfie.

 

Op iedere wandeling wordt een Te Gekke wandelingen frame opgezet langs de omloop of in de centrale rustpost.

Deelnemers/wandelaars kunnen er een Te Gekke selfie nemen en deze delen op sociale media. De Te Gekste selfies worden mee opgenomen op de website en verdienen een kleine Te Gekke prijs.

- Begin mei wordt een Te Gekke wandelingen novelle uitgegeven. Moet klaar zijn tegen de Belgian Coast Walk. In de novelle zit een link met wandelen/bewegen verweven.

- Begin mei roepen we alle Wandelsport Vlaanderen wandelclubs op om een actie te ondernemen in het kader van de Warmste Week van Studio Brussel. Te Gek!? wordt uitgekozen als goede doel.

 

Input/communicatie vanuit de wandelclubs

 De deelnemende clubs worden gevraagd een eigen Te Gekke Wandelingen folder aan te maken met de specifieke tochtgegevens. Hiertoe dienen de clubs alle logo’s op te nemen. Te downloaden via de website www.tegekkewandelingen.be

 De deelnemende clubs worden gevraagd contact op te nemen met de PC in hun gemeente of met de plaatselijke Psylos vereniging ten einde samenwerking aan te gaan.

- Uitnodiging tot deelname aan de tocht

- Opzet van een gezamenlijke actie tijdens de tocht ( toneelstukje, kleine tentoonstelling met aandacht rond psychische kwetsbaarheid, muziek, … )

- Opzet tot gezamenlijke communicatie rond de wandeling

- …

 De deelnemende clubs worden gevraagd via hun eigen website te communiceren rond de campagne. Beelden, tekstuele input kunnen ze afnemen op de website www.tegekkenwandelingen.be

 De deelnemende clubs worden gevraagd de lokale pers in te lichten rond de wandeling en het thema.

 De deelnemende clubs worden gevraagd om een Te Gekke wandelsoep te verkopen/ aan te bieden aan de wandelaars. Het recept van deze heerlijke Te Gek!? soep werd gemaakt door Jeroen Meus. Recept te vinden via https://www.tegek.be/media/recepten-te-gek-soep.html . Bedoeling is dat de wandelaars de Te Gek!? soeptas kunnen aankopen voor het goede doel aan de infostand.